Joukkovoimalla harrastuksiin!

Viikissä ja Pakilassa toteutettiin vuonna 2015 Joukkovoimalla harrastuksiin -hanke, jonka tavoitteena oli kokeilujen kautta edistää joukkoliikenteen, kävelyn, pyöräilyn ja kimppakyytien käyttöä lapsiperheiden harrastusmatkoilla. Hanke tavoitti kaiken kaikkiaan lähes 500 Viikin ja Pakilan perhettä. Joukko lapsia, jotka olivat aiemmin kulkeneet harrastuksiin henkilöautolla, kokeilivat syksyllä 2015 joukkoliikennettä, pyöräilyä sekä Kutsuplus-palvelua eli kutsutoimintaan perustuvaa pikkubussiliikennettä. Kokeilujen lisäksi kohdealueilla suoritettiin vuonna 2014 kaikille lapsiperheille suunnattu postikysely, joka tuotti aineiston 490 perheen kulkutavoista ja kestäviä kulkutapoja koskevista näkemyksistä.

Hankkeeseen osallistuneet vanhemmat pitivät Kutsuplus-palvelua (kutsutoiminnolla toimiva pikkubussi) kiinnostavana kulkutapana ja lasten harrastusmatkoihin sen arvioitiin sopivan erityisesti tilapäisratkaisuna. Tunnetuin ja käytetyin yhteiskulkemistapa oli kimppakyyti. Kestäviin kulkumuotoihin perustuvat kulkutavat olivat perhekeskeisinä (vanhempi saattaa vain oman lapsensa) kulkumuotoina tuttuja, mutta niiden yhteiskulkemistavat olivat monille kyselyyn vastanneille vieraita. Ne herättivät kuitenkin kiinnostusta. Lapsen saattaminen pyörällä tai joukkoliikenteellä harrastuksiin nähtiin ennen kaikkea välivaiheena, jonka aikana vanhempi opetti lapselle reitin ja varmistui siitä, että lapsi osasi kulkea harrastukseen myös itsenäisesti.

HSL:n tiedote

Hankkeen loppuraportti: Ahonen, Sanna. Lasten harrastusmatkojen kestävät valinnat, HSL 2/2016.

Lisätietoja:

Tutkija Sanna Ahonen, puh. 040 740 8571, sanna.kaisa.ahonen@gmail.com

Tutkimusjohtaja Kati Berninger, puh. 040-8798713, kati.berninger@tyrskyconsulting.fi

Työn tilaajina olivat HSL ja Helsingin kaupungin ympäristökeskus ja toteuttajana Tyrsky-Konsultointi Oy. Työ sai rahoitusta Liikenneviraston liikkumisen ohjauksen valtionavustuksesta.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Liittymällä listalle hyväksyt tietosuojakäytäntömme.
Lue aiemmat uutiskirjeemme »

Tyrsky-konsultointi | Tyrsky Consulting

Tyrsky-Konsultointi